Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności      
ROZUMIEM

JEDZENIE A GRUPY KRWI

   Ludzie różnią się między sobą tak jak płatki śniegu, dlatego nie ma najlepszej diety. Grupa krwi jest kluczem do rozwiązania wszystkich zagadek związanych ze zdrowiem, chorobą, długowiecznością, witalnością i siłą psychiki.

   Określa ona skłonność do określonych chorób i decyduje o tym, jakie powinno się jeść pokarmy; ma wpływ na przemianę energetyczną, wykorzystanie kalorii, odporność na stres, a może nawet na osobowość. To grupa krwi decyduje o tym, dlaczego przy określonej diecie jedni tyją a inni nie. Jest to jakby odcisk linii papilarnych naszych tkanek – niezwykle istotna informacja dla codziennego samopoczucia.

   Obserwacje pacjentów w praktyce lekarskiej wykazały, że istnieją różne zależności. Przy grupie krwi A, nie najlepiej tolerowana jest dieta z dużą zawartością mięsa, natomiast bardzo dobrze zawierająca białko roślinne takie jak soja czy tofu. Intensywne formy aktywności ruchowej były gorzej odbierane przez organizm niż spokojniejsze np. joga, która powodowała poczucie świeżości i wytwarzała „chęć do życia”

. Pacjenci z grupą 0 natomiast, bardzo dobrze tolerowali posiłku zawierające białko zwierzęce oraz doskonale czuli się po joggingu lub po aerobiku.

Grupa krwi a żołądek

   Później zaobserwowano związek pomiędzy grupą krwi a chorobami żołądka. Wrzody żołądka i dwunastnicy związane są z podwyższonym poziomem kwasów żołądkowych. Częściej choroba ta występuje u osób z grupą 0. Są to właśnie osoby, które dobrze przyswajają białko zwierzęce, a więc ich proces trawienia wymaga wyższego poziomu kwasu w żołądku.

   Druga zależność to związek pomiędzy grupą krwi A i częstością występowania raka żołądka, który łączony jest niskim poziomem kwasów. To samo dotyczy anemii złośliwej (choroba Addisona-Biermera), związanej z brakiem witaminy B12. Resorpcja witaminy B12 wymaga właśnie odpowiedniej, wystarczającej ilości kwasu w żołądku. Osoby z grupą A dobrze tolerują dietę niewymagającą wyższego poziomu kwasów.

Grupy krwi to historia rozwoju człowieka

Grupa 0 to najstarsza forma; grupa A to społeczność rolnicza. Grupa B powstała, gdy ludzie przenieśli się na północ w zimniejsze rejony a grupa AB jest wynikiem późniejszej adaptacji oraz mieszania się różnych grup ludności.

Myśliwy – grupa 0

Mięsożerca posiadający krzepki, wytrzymały układ trawienny i nadaktywny układ odpornościowy. Reaguje nadwrażliwie na zmiany diety i środowiska. Najlepiej odreagowuje stres wysiłkiem fizycznym. Potrzebuje sprawnej przemiany materii, aby pozostać szczupłym i zachować energię do działania.

   Wysokobiałkowe pożywienie myśliwego i zbieracza oraz trudności, jakim musiało sprostać jego ciało, utrzymywało naszego przodka ciągle w stanie lekkiej ketozy. Oznacza to, że procesy przemiany materii w organizmie ciągle się zmieniały. Ketoza powstaje podczas spożywania dużej ilości białek i tłuszczów oraz bardzo małej ilości węglowodanów. Produkowane wtedy ciała ketonowe wykorzystywane są, zamiast cząsteczek cukru, do utrzymania stałego poziomu glukozy. Taka dieta połączona z dużym wysiłkiem fizycznym zapewniała dawnemu myśliwego sprawność i przetrwanie w trudnych warunkach.

   Współczesne zalecenia żywieniowe odradzają jednak przesadną konsumpcję mięsa, bowiem nasycone kwasy tłuszczowe zwiększają ryzyko wystąpienia chorób serca i nowotworów. Także ilość stosowanych hormonów i antybiotyków w hodowli jest bardzo niekorzystna dla zdrowia.

Utrata wagi

   W grupie „zero” produkty mleczne i zbożowe nie są tak dobrze tolerowane, jak w przypadku trzech pozostałych grup. Należy więc ograniczyć w diecie zboża, pieczywo, rośliny strączkowe i fasolę. Głównym czynnikiem wzrostu wagi jest gluten, który wytwarza dokładnie odwrotną sytuację w organizmie niż ketoza. Zakłóca on metabolizm insuliny i nie pozwala uzyskiwać z kalorii wystarczającej ilości energii. Jeść gluten w tym przypadku to tak, jakby zatankować niewłaściwe paliwo na stacji benzynowej.

  Innym czynnikiem, powodującym wzrost wagi jest lektyny zawarte w fasoli i warzywach strączkowych, odkładająca się w tkance mięśniowej. Oddziałuje ona zasadowo, a typ „zero” funkcjonuje najlepiej w środowisku lekko zakwaszonym.

   Trzeci powód przybierania na wadze w tej grupie związany jest z regulacją poziomu hormonów tarczycy. Członkowie tej grupy mają z reguły niski poziom tych hormonów. Niedoczynność tarczycy powstaje na skutek braku jodu, a ten jest często w grupie „0” obserwowany.

Produkty przyczyniające się do wzrostu wagi:

gluten pszeniczny i kukurydza (zaburzają produkcję insuliny i spowalniają przemianę materii); fasola Kindey (ogranicza wykorzystanie kalorii); soczewica (działa zasadowo na tkankę mięśniową); kapusta, brukselka i kalafior (hamują produkcję hormonów trzustki)

Produkty przyczyniające się do spadku wagi:

glony kombu, ryby, owoce morza (zawierają jod, podwyższają produkcję hormonów tarczycy); wątroba (źródło witaminy B, poprawia sprawność przemiany materii); czerwone mięso, jarmuż, szpinak, brokuły (poprawiają sprawność przemiany materii)

Typ „A” – rolnik

Pierwszy wegetarianin – zbiera, co posieje. Posiada wrażliwy trakt żołądkowo-jelitowy i tolerancyjny system immunologiczny. Dobrze czuje się w stałych warunkach żywieniowo-środowiskowych. Najlepiej radzi sobie ze stresem za pomocą technik relaksacyjnych. Potrzebuje pokarmu roślinnego, aby pozostać szczupłym. Ryzyko w tym przypadku stanowi większe prawdopodobieństwo wystąpienia chorób serca, raka czy cukrzycy.

   Pod wieloma względami przemiana materii w grupie „A” jest dokładnym przeciwieństwem tego procesu w grupie „zero”, u której pokarmy pochodzenia zwierzęcego przyspieszają przemianę materii. W grupie „A” pokarmy te przemianę materii spowalniają i są częściowo magazynowane w formie tłuszczu. Powodem tego jest właśnie poziom kwasów żołądkowych. Także produkty mleczne są trudniej trawione, wpływają także niekorzystnie na przemianę insuliny oraz zawierają sporo tłuszczów nasyconych.

   Pszenica jest w zasadzie dobrze trawiona, jednak zjedzenie zbyt dużej ilości powoduje zakwaszenie komórek mięśniowych, a to spowalnia przemianę energetyczną.

 Produkty przyczyniające się do wzrostu wagi:

mięso (ciężkostrawne, jest magazynowane jako tłuszcz, podnosi poziom substancji trujących w przewodzie pokarmowym); produkty mleczne (hamują przemianę materii i sprzyjają wydzielaniu śluzu); fasola kindey, fasola limeńska (hamują działanie enzymów trawiennych i opóźniają przemianę materii); pszenica (w nadmiarze – hamuje działanie insuliny i pogarsza sprawność przemiany energetycznej)

Produkty przyczyniające się do spadku wagi:

oleje roślinne (poprawiają trawienie, zapobiegają zbieraniu się wody w organizmie); produkty sojowe (poprawiają trawienie, wzmacniają system odpornościowy); warzywa (wspomagają trawienie); ananas (przyspiesza trawienie i przemiany energetyczne)

Grupa B – koczownik

Wyrównany, silny układ odpornościowy, tolerancyjny układ trawienny – dobrze znosi większość pokarmów, także produkty mleczne. Na stres reaguje najlepiej kreatywnością; aby być szczupłym i czuć się dobrze potrzebuje aktywności zarówno cielesnej, jak i duchowej. Dobrze znosi pokarmy zarówno roślinne, jak i zwierzęce.

   Grupy „0” i „A” są przeciwieństwami i dość jednoznacznie można je scharakteryzować. Natomiast grupa „B” jest bardzo specyficzna, a do tego potrafi się „przeobrażać” jak kameleon. Często wydaje się być bardzo podobna do grupy „0”, ale dalej widać wiele swoistych, własnych cech. Jest doskonalsza od obu poprzednich typów – powstała podczas łączenia się różnych ludów i kultur.

   Grupa „B” jest bardziej odporna na wiele chorób, takich jak choroby serca i nowotwory, a więc występujących często. Jeśli chodzi o skłonności, tu też jest specyficzna. Jest podatna na rzadsze choroby układu immunologicznego takie jak: stwardnienie rozsiane, toczeń czy zespół chronicznego zmęczenia.

Produkty przyczyniające się do wzrostu wagi:

pszenica (hamuje przemianę materii, sprawia, że pokarm jest magazynowany jako tłuszcz, hamuje działanie insuliny); kukurydza (hamuje działanie insuliny, osłabia sprawność przemiany materii, powoduje hipoglikemię); soczewica, gryka, sezam (obniżają sprawność przemiany materii, powodują hipoglikemię); orzeszki ziemne (obniżają sprawność przemiany materii, powodują hipoglikemię, hamują funkcje wątroby)

Produkty przyczyniające się do spadku wagi:

warzywa liściaste, mięso, wątroba, jajka, niskotłuszczowe produkty mleczne (poprawiają sprawność przemiany materii)

„AB” – zagadkowa grupa krwi

Nowoczesne połączenie typów „A” i „B”; potrafi dostosowywać się do zmian żywieniowych i środowiskowych. Posiada wrażliwy układ trawienny i bardzo tolerancyjny system odpornościowy. Stres wytwarza tu twórczą energię.

Człowiek z grupą krwi „AB” pojawił się nie wcześniej niż przed 1000 lat i stanowi tylko 2-5% populacji. Działanie różnych antygenów powoduje, że grupa „AB” czasem wykazuje podobieństwa do grupy „A”, czasem do „B”, a czasem bywa podobna do obu grup. Najczęściej pokarmy, które nie są wskazane dla „A” i „B”, dla grupy „AB” też nie są najzdrowsze. Są jednak wyjątki – np. lektyny. Potrafią one „sklejać” krew wszystkich trzech pierwszych grup, podczas gdy osoby typu „AB” znoszą je dużo lepiej.

Produkty przyczyniające się do wzrostu wagi:

czerwone mięso (ciężkostrawne, odkładane jako tłuszcz, pozostawia trujące substancje w jelitach); fasola kindey i limeńska (hamują działanie insuliny, powodują hipoglikemię, spowalniają trawienie); sezam (powoduje hipoglikemię);
kukurydza (hamuje działanie insuliny); gryka (powoduje hipoglikemię); pszenica (spowalnia trawienie oraz obniża efektywność wykorzystania kalorii, hamuje działanie insuliny)

Produkty przyczyniające się do spadku wagi:

tofu, ryby, owoce morza i zielone warzywa (podnoszą sprawność przemiany materii); produkty mleczne i glony kombu (zwiększają produkcję insuliny); ananas (wspomaga i przyspiesza trawienie)

Na podstawie: „4 Blutgruppen – 4 Strategien für ein gesundes Leben”, Dr. Peter J. D`Adamo (mit Catherine Whitney)

Obraz Paweł Czerwiński z Unsplash

Dodaj komentarz